Vad är LCHF?

LCHF står för Low Carbohydrate High Fat (lite kolhydrater mycket fett). LCHF är en lågkolhydratkost som har blivit väldigt populär med tanke på att den kan stabilisera kroppens blodsockernivåer och leda till viktminskning. Nedan reder vi ut vad man får äta och inte äta inom LCHF. Om du har några mer frågor är du välkommen att ta kontakt med oss , vi finns här för dig.

återvända

Varför LCHF?

En av de saker som vi tycker om med LCHF är att man inte behöver räkna kalorier med LCHF. Man ska äta tills man känner sig lagom mätt och på så sätt slipper man den ständiga hungerkänslan, som lätt kan uppstå med andra dieter. Om man har ett sockerberoende och är förtjust i sötsaker, pasta, bröd etc., så kan det kännas tufft i början, men efter någon vecka eller två, kommer du märka att sötsuget försvinner! Dessutom kan LCHF vara en bidragande faktor till viktminskning.

återvända

LCHF – vad får man äta och inte äta?

Här har vi tagit fram lite tips på vad du ska äta och vad du bör undvika, när du äter enligt LCHF-dieten. Om du har svårt att komma på maträtter, kan du gärna kolla in våra recept. Vi har allt från recept på LCHF pannkakor till LCHF köttbullar med brunsås .

ät gärna

  • Fett
  • Feta såser
  • Kött, fisk, skaldjur
  • Mejeriprodukter
  • Grönsaker
  • Bär och nötter

mat att undvika

  • Socker
  • Frukt
  • Kolhydrater
  • Onaturliga fetter
återvända

Vilka grönsaker är bäst när man äter LCHF?

Det finns vissa grönsaker som är bättre än andra när du äter enligt LCHF. Det du bör titta efter när du väljer grönsaker, är att äta grönsaker med få kolhydrater. Nedan ger vi tips på bra och kolhydratsnåla grönsaker. Siffrorna som anges står för kolhydrater per 100 gram.

återvända

Avokado

Avokado innehåller enbart 2 g kolhydrater. Dessutom är avokadon fullproppad med näringsrikt fett. Du kan äta avokado på många olika sätt, t.ex. i smoothie eller guacamole. Här hittar du goda recept med avokado.

Blomkål

Blomkål innehåller 4 g kolhydrater och är en av de populäraste grönsakerna när det kommer till LCHF. När man äter enligt LCHF har man många alternativ och valmöjligheter med blomkål. Du kan exempelvis göra blomkålsmos, blomkålsris med mera.

Broccoli

Broccoli är en fantastiskt god grönsak som innehåller 4 g kolhydrater. Det finns många valmöjligheter med broccoli, och broccolin fungerar lika bra i gratäng som att bara steka som den är.

Spenat

Spenat innehåller väldigt lite kolhydrater, bara 1 g! Du kan använda spenat på många sätt, exempelvis bladspenat som salladsbas, tillbehör i en gryta eller varför inte i din smoothie. Här finns några vanliga recept med spenat .